STUDIO   PROJECTS

︎︎︎

 KRETHAUS

︎︎︎︎︎︎


 TRIBA

︎︎︎ 

 PAK

︎︎︎ 
 

Copyright karina kreth studio.



 
 

  STUDIO PROJECTS

︎︎︎

 KRETHAUS

︎︎︎︎︎︎


 TRIBA

︎︎︎

ARKHEION

︎︎︎

 PAK

 ︎︎︎ 

Copyright karina kreth studio.






blk | 2015


Vision, identity and design process consultation. Interior design. Set up project. 2014

The concept of volume was what directed this search, and it´s finding, the decision to preserve the existing. This apartment located in a building by the Architect Pablo Eugenio Pater and the Architect Alberto Morea from 1939, on the corner of Alvear Avenue, is a reflection of how changes and social demands are gradual and partial, as well as typological transformations. Built during the 1930s, under the modality of "rent house". It is related to the “Modern Style”, a style that characterized the urban landscape of Buenos Aires. Belonging to the Rationalist School, it´s the local reflection of rationalism and the modern movement. Today, the value of its characteristics respond to its original and generous criteria of sunlight and ventilation; greater spatial fluidity achieved through less compartimentalisation and the union of rooms with sliding doors; rationalization in the distribution of service areas; the multiplication of bathrooms and the appearance of the functionally designed and scientifically equipped kitchen, that were once part of the practical ideas of these authors and their particular interpretation of modernity.

In a more detailed analysis of this typology we must highlight the location of the bedrooms in the facade of the building, and the living rooms in the most quiet part. This decision is understandable in the cases that, as in this project, the rear facades have the view of generous gardens in the heart of the block. The incorporation of "terrace balconies" and the permeability of the interior plant with the exterior, were the notable characteristics of that time and its validity today.

The harmony of the volumes, the balconies and the large windows, the porthole windows of naval imprint characteristic of the time, the success of the large canopy and the double bronze door - with a certain reminiscence of art deco-, with two separate planters that frame it, the sumptuous and severe style of the large entrance hall -with its large side lamps- and its walnut-veneered elevators, make this a great building, immune to the passage of time.

El concepto de volumen fue el que guio esta búsqueda y el hallazgo la decisión de conservar lo existente. Este departamento ubicado en un edificio del Arquitecto Pablo Eugenio Pater y el ingeniero Arquitecto Alberto Morea de 1939, en esquina sobre la avenida Alvear, es el reflejo de como los cambios y demandas sociales son graduales y parciales al igual que las transformaciones tipológicas, construído durante la década de 1930, bajo la modalidad de “casa de renta”. Esta relacionado al “Estilo Moderno”, estilo que caracterizó la trama urbana de Buenos Aires. Perteneciente a la Escuela Racionalista; denominación del reflejo local del racionalismo y no movimiento moderno. El valor hoy de sus características responden a sus originales y generosos criterios de soleamiento y ventilación; mayor fluidez espacial conseguida mediante la menor compartimentación y la unión de locales con puerta corredizas; la racionalización en la distribución de las zonas húmedas; la multiplicación de baños y aparición de la cocina funcionalmente diseñada y científicamente equipada que en su momento formaron parte del ideario práctico de estos autores y su particular interpretación de la modernidad.

En un análisis más detallado de esta tipología, debemos destacar, la ubicación de los dormitorios al frente de los edificios y de las salas de estar al contrafrente. Tal decisión es comprensible en los casos que, como en este proyecto, los contrafrentes dan a generosos jardines en el corazón de la manzana. La incorporación de “balcones terraza” y la permeabilidad de la planta interior con el exterior  fueron las característica notables de la época y de su vigencia hoy.

La armonía de los volúmenes, los balcones y los grandes ventanales, los ojos de buey, de impronta naval, característica de la época, el acierto de la gran marquesina y de la doble puerta de bronce, con cierta reminiscencia del art-decó, con sendos planteros que la enmarcan, el suntuoso y severo estilo del gran hall de entrada, con sus grandes farolas laterales, y sus ascensores enchapados en raíz de nogal, hacen de este un gran edificio, inmune al paso del tiempo.

[finished]



fig 01




fig 02









fig 03





fig 04






fig 05


                         fig 06                                                                                    




fig 07


fig 08




fig 09




                                                                          fig 10


fig 11




 fig 12


fig 13                                                                                                           




fig 14



fig 15


fig 16


fig 17




fig 18


fig 19




fig 20


fig 21


fig 22














fig 23



fig 24


fig 25



fig 26                                                                                          


fig 27



fig 28



fig 29 



fig 30



fig 31                                                         


fig 32 



fig 33



fig 34


fig 35



fig 36


fig 37




fig 38


fig 39







fig 40


fig 41




fig 42


fig 43





fig 44





fig 45


fig 46




fig 47





fig 48


fig 49


fig 50



fig 51


team: estudio Karina kreth; art acquisition consultation: liga buenos aires; ph: celeste najt; among others.


fig 01_blk_CelesteNajt. fig 02_blk_axo. fig 03_blk_implantacion. fig 04_blk_CelesteNajt. fig 05_blk_RevistaNuestraArquitecturaN30(1940). fig 06_blk_plano. fig 07_blk_CelesteNajt. fig 08_blk_CelesteNajt. fig 09_blk_CelesteNajt. fig 10_blk_RevistaNuestraArquitecturaN30(1940). fig 11_blk_plantas. fig 12_blk_CelesteNajt. fig 13_blk_CelesteNajt. fig 14_blk_CelesteNajt. fig 15_blk_CelesteNajt. fig 16_blk_CelesteNajt. fig 17_blk_CelesteNajt. fig 18_blk_CelesteNajt. fig 19_blk_RevistaNuestraArquitecturaN30(1940). fig 20_blk_CelesteNajt. fig 21_blk_CelesteNajt. fig 22_blk_CelesteNajt. fig 23_blk_RevistaNuestraArquitecturaN30(1940). fig 24_blk_CelesteNajt. fig 25_blk_CelesteNajt. fig 26_blk_axo. fig 27_blk_CelesteNajt. fig 28_blk_CelesteNajt. fig 29_blk_CelesteNajt. fig 30_blk_CelesteNajt. fig 31_blk_CelesteNajt. fig 32_blk_CelesteNajt. fig 33_blk_CelesteNajt. fig 34_blk_CelesteNajt. fig 35_blk_CelesteNajt. fig 36_blk_CelesteNajt. fig 37_blk_CelesteNajt. fig 38_blk_CelesteNajt. fig 39_blk_CelesteNajt. fig 40_blk_CelesteNajt. fig 41_blk_CelesteNajt. fig 42_blk_RevistaNuestraArquitecturaN30(1940). fig 43_blk_RevistaNuestraArquitecturaN30(1940). fig 44_blk_axo. fig 45_blk_CelesteNajt. fig 46_blk_RevistaNuestraArquitecturaN30(1940). fig 47_blk_planta. fig 48_blk_CelesteNajt. fig 49_blk_CelesteNajt. fig 50_blk_CelesteNajt. fig 51_blk_CelesteNajt.